‘Wat zijn voor jou de 5 belangrijkste dingen die je leert op de basisschool?’ Dit was een vraag die werd gesteld aan het team leerkrachten van de school waar ik werkte. In kleine groepjes maakten we hier een lijstje van: taal, rekenen, schrijven, wereldoriëntatie en sociale vaardigheden kwamen voorbij. Dat is op de laag van de vaardigheden en capaciteiten: Wat KAN ik.
‘En als je maar één ding mag kiezen, wat is het allerbelangrijkste wat je leert op school?’ Toen noemden we andere waarden. Waarden als zelfstandigheid, samenwerken, autonomie, (zelf-)reflectie. Dat zijn waarden die ons op een diepere laag ondersteunen in ons leven. Dit is wat je leert op de laag van de identiteit: antwoorden op de vraag Wie BEN ik.
Verschillende niveaus
Zo zijn er verschillende niveaus waarop je je kunt ontwikkelen, waarin je problemen kunt ervaren en oplossingen kunt vinden. Kortom, waarop je kunt denken. Hieronder zie je de verschillende lagen en waar die over gaan:
Zingeving – Wat is de zin van mij en het leven, waar sta ik voor?
Identiteit – Wie ben ik?
Overtuigingen – Waarom: waar geloof ik in, wat is belangrijk voor me?
Capaciteiten – Wat kan ik, waar ben ik goed in en waarin niet?
Gedrag – Wat doe ik precies?
Omgeving en context – Waar ben ik, met wie, wanneer?
Identiteitsniveau
Het coachen wat ik doe is op identiteitsniveau. Identiteit is niet een statisch iets. Bij Phoenix, waar ik ben opgeleid, zeggen ze: identiteit is een in samenhang vastgelegd punt. Jij bent jij, maar je samenhang met je omgeving en hoe je daarop reageert en daarmee omgaat is essentieel voor jouw identiteit. En die kan groeien en veranderen; en dan verandert jouw verhouding met je omgeving met je mee. Want als je transformeert op de laag van identiteit, transformeren alle lagen eronder ook. Er komt dan ruimte voor meer helpende overtuigingen, gedrag enzovoort.
De onderliggende laag
In mijn praktijk is identiteit als het ware het tapijt waarop de coachingsstoelen staan en de gesprekken worden gevoerd. Identiteit is een hele belangrijke. Waarom de dingen niet zo gaan als jij wilt, of waarom je ongelukkig bent, waarom je faalangst hebt, hebben altijd te maken met jouw idee over je identiteit. De vragen waar je mee komt zijn vaak op de diepere identiteitslaag te beantwoorden. Wie ben je? En uit welk nest kom je? Wat belemmert jou om uit te vliegen, vrij te vliegen, meer jezelf te worden? Of het meer naar je zin te hebben in dit leven of als je bij anderen bent?
Hoe jij denkt over jezelf
Of je je ergens toe kan motiveren, of je heel hard werkt of juist niks doet, of je overspannen bent… deze dingen hangen allemaal samen met hoe jij denkt over jezelf en hoe je dat van je familie en de rest van de wereld hebt geleerd. Daarom kijk ik met een cliënt ook altijd naar het gezin waarin hij is opgegroeid, en naar belangrijke gebeurtenissen op school. Hij zit daar als het ware met onzichtbare banden aan vast. Met groot respect voor hun familie en achtergrond bevestigen we nieuwe touwtjes, beter passende verbindingen, en maken we wat touwtjes los die niet meer dienen. Uiteraard alléén met hun instemming en passend bij zijn coachingsdoel.
Een stapje naar volwassenheid
Jongeren en jongvolwassenen zitten niet meer op de basisschool, maar eigenschappen als zelfstandigheid, kunnen samenwerken, autonomie en zelfverzekerdheid reizen met hen mee. En daar valt juist op die leeftijd vaak nog veel winst te halen. Het is soms net het stapje naar volwassenheid. En het is prachtig om te zien hoe zo iemand dan zoveel lekkerder in zijn vel komt te zitten!
Heb je dit verhaal eerder gelezen? Dat kan. Het staat ook op www.Blogzinnig.nl.
Hulp voor jouw jongvolwassen kind?
Heeft jouw kind ook behoefte aan wat hulp op het gebied van zekerder zijn van jezelf, motivatie, of kan je kind wel wat begeleiding gebruiken om lekkerder in zijn vel te zitten, of net iets meer volwassen met de dingen om te gaan? Neem dan gerust contact op voor een gratis kennismaking.